dinsdag 31 maart 2015

D66 op geslaagde Avalex compostdag

D66 Raadsleden Eva Kernkamp en Merijn Schik en bestuurslid Tessa Schalm waren afgelopen zaterdag enthousiast over de compostdag van ons afvalbedrijf Avalex. Met de lente voor de deur konden Wassenaarders gratis compost afhalen voor de tuin. In de middag was alle compost al opgehaald door ijverige tuiniers.

Fractievoorzitter Eva Kernkamp: “Dit is een mooie actie van Avalex, die uitstekend past bij een van de speerpunten van D66: duurzame afvalverwerking. Een actie zoals deze stimuleert de mensen om te blijven werken aan afvalscheiding. Wij zullen ons de rest van deze collegeperiode blijven inzetten voor duurzaamheid in Wassenaar; daar mag nog wel een tandje bij. Kansen genoeg, zie bijvoorbeeld ons initiatief voor zonnedaken en andere energiebesparende maatregelen op de Wassenaarse scholen”.

Merijn Schik: “Maar ook met het afval is er nog veel te bereiken. Onze grijze vuilbak is voor de helft gevuld met plastic en oud papier, spul dat niet thuishoort bij het restafval maar dat geschikt is voor recycling. Goede mogelijkheden voor duurzame scheiding blijven zo onbenut. Gelukkig zijn we in de gemeente nu aan het kijken hoe dat beter kan. We moeten slimmer omgaan met de inzameling, als we serieus werk willen maken van duurzaam afvalbeleid. Den Haag heeft bijvoorbeeld aparte containers geplaatst voor plastic afval. Door hergebruik besparen we energie en verminderen we gebruik van kostbare grondstoffen, zoals aardolie.”

Om het initiatief voor de zonnedaken op Wassenaarse scholen kracht bij te zetten zal D66 in de eerstvolgende raadsvergadering het college van B&W oproepen hiervoor actie te ondernemen. Overigens hoeft ook dit niet tot scholen beperkt te bljven. Ook voor andere organisaties, zoals sportverenigingen liggen hier kansen en D66 wil dat de gemeente belangstellenden hierbij actief begeleidt. Eva Kernkamp: “Het begint bij een dak en goede wil. In heel Nederland zie je dat scholen en sportverenigingen op deze manier worden begeleid. Ik zie niet in waarom dat in Wassenaar niet zou kunnen.   D66 gaat voor een duurzaam Wassenaar; we hopen dat iedereen wil meedoen!”

container Wassenaar