woensdag 29 maart 2017

Stukkie van de Wethouder: Ondernemers

In Wassenaar zijn veel ondernemers actief. In het centrum, op Maaldrift, rondom de Dorpshaven en op vele andere plekken geeft dat veel dynamiek. Die dynamiek is goed voor Wassenaar.

Tijdens overleggen met ondernemers merk ik regelmatig dat ondernemers anders tegen de wereld aankijken dan dat de gemeente doet. Dat is logisch, want ondernemers zijn bezig met het ‘runnen van een bedrijf’. Hiervoor is soms snelle besluitvorming nodig, zodat de handen zo snel mogelijk uit de mouwen kunnen. “Geen woorden, maar daden”, spreekt mij erg aan ;-).

De overheid dient het algemeen belang en heeft een onafhankelijke en onpartijdige publieksfunctie. Dat maakt dat het volgen van afgesproken procedures, het naleven van afgesproken beleid en het afwegen van verschillende belangen hoog in het vaandel staan. Met bezwaren en alle termijnen kunnen procedures daardoor soms erg lang duren. Soms is dat jammer, maar het algemene publieke belang staat voorop. Ik probeer daarbij een brug te slaan tussen de verwachtingen die er over en weer zijn en de beelden die van elkaar bestaan.

Ik vind het overleg met de ondernemers in Wassenaar erg prettig verlopen. Binnen het Economisch Overleg Wassenaar (EOW) probeer ik de focus te krijgen op het zo vroegtijdig mogelijk betrekken van elkaar bij de dingen die op korte en lange termijn spelen. Er spelen veel zaken en de ondernemers in Wassenaar zijn actief op vele terreinen. Die diversiteit zorgt voor een krachtige en flexibele bedrijfsgemeenschap.

Wassenaar heeft reclamebelasting en een BIZ in het centrum en een BIZ voor bedrijventerrein Maaldrift om meerdere activiteiten financieel mogelijk te maken. Gemeente en ondernemers werken samen aan een mooie economische toekomst.

Om toch een specifiek gebied met economische activiteiten te noemen: De Dorpshaven is een gebied vol potentie. Woensdag 29 maart is daar een Ideeënfestival aan de kop van de haven. Iedereen is welkom!

Freddy Blommers (22 maart)