maandag 17 april 2017

Masterclasses Gemeentepolitiek, een introductie in de raad

In de aanloop naar de Gemeenteraadsverkiezingen van maart 2018 organiseert de D66 regio Zuid-Holland met de afdeling D66 Wassenaar de Masterclasses Gemeentepolitiek, voor iedereen die meer wil weten over wat het raadslidmaatschap inhoudt. Het maak niet uit of je ambieert raadslid te worden of gewoon meer wil weten over  de gemeenteraad.

De masterclasses bestaan uit een oriënterende bijeenkomst in mei en  – voor degenen die daarna overwegen zich kandidaat te stellen of meer willen weten – 2 verdiepende bijeenkomsten in juni/juli en medio september.
De Masterclasses Gemeentepolitiek worden verspreid over de provincie op 3 locaties organiseert, in Leiden is de oriënterende bijeenkomst op 13 mei, op 27 mei Dordrecht en in Gouda op 10 juni.

Wat mag je verwachten?
Het begint met een laagdrempelige bijeenkomst, gratis voor alle deelnemers. De sessie geeft een reëel beeld van het raadslidmaatschap en de werking van de raad, met veel informatie en ervaren raadsleden vertellen over hun ervaringen uit de praktijk. Deze eerste bijeenkomst is op een zaterdagmiddag en eindigt met een borrel, waar je vragen kwijt kunt aan fractie- en bestuursleden uit je eigen gemeente of regio. Dit is ruim voor de zomer, zodat je daarna nog de tijd hebt om te besluiten of je de volgende stap wil zetten naar het raadslidmaatschap: steek jij je hand op?

Als je die beslissing hebt genomen, kan je door naar de twee verdiepende sessies:

1. Wat maakt jou een goed D66 politicus? We gaan dan in op zaken als de D66 Richtingwijzers en ons gedachtegoed, raadsinstrumenten en competenties. Planning: eind juni / begin juli (afhankelijk van de locatie).

Geadviseerd wordt om in deze fase ook de D66 zelf assessment scan voor potentiële raadsleden te doen. Aan de hand van de scan* krijg je een goed beeld van jouw profiel in relatie tot het profiel van een D66 raadslid.

2. Aan de slag! Tijdens deze sessie krijg je trainingen van vaardigheden door professionals en doen we een raadssimulatie. Planning: medio september (afhankelijk van de locatie).

De kosten van deelname aan de twee verdiepende sessies bedragen 66 euro. De D66 raadsleden scan kost 50 euro extra. Met beide investeer je in jezelf als kandidaat-raadslid.
De 2 verdiepende masterclasses vinden plaats voor de sluiting van de kandidaatstelling voor raadsleden. De kandidaatstelling voor het raadslidmaatschap in Leiden is van 25 augustus tot en met 25 september. Alle Leidse leden ontvangen daarvoor tzt een uitnodiging.

Meld je voor 29 april aan via Masterclass Gemeentepolitiek met een cc naar het afdelingsbestuur, vermeld daarbij svp je naam, woonplaats en je voorkeurslocatie.

* De raadsleden scan vind je op www.MijnD66.nl, daar vindt ook de betaling voor de scan plaats. De scan is strikt vertrouwelijk, alleen jij krijgt de resultaten te zien. Deelname aan de scan is facultatief, maar we raden ten zeerste aan deze waardevolle scan te doen.