donderdag 8 februari 2018

Stukkie van de Wethouder: Toerisme

In Wassenaar hebben we een aantal bijzondere plaatsen die veel toeristen aantrekken. Zo zijn er natuurlijk Duinrell, Meyendel en het strand. Gezamenlijk goed voor heel erg veel bezoekers. Ook kleinere trekpleisters zoals bijvoorbeeld Museum Voorlinden, de vele monumenten en de landgoederenroute geven Wassenaar een bijzonder karakter.

Toerisme was tot voor kort nooit een echt speerpunt. Samen met de ondernemers van Wassenaar en Voorschoten heb ik het afgelopen jaar een mooi traject doorgemaakt. Gezamenlijk hebben we gekeken naar de kracht van ons dorp. Het resultaat is dat er een stichting is opgericht door de ondernemers om de marketing van Wassenaar op te pakken. Onder de noemer “Vorstelijk vrij” is er een roadmap gepresenteerd. De uit de ondernemers ontstane stichting Wassenaar Voorschoten Marketing zal aan de slag gaan met de acties uit de roadmap.

Dit is een voorbeeld hoe Wassenaar klaar zal zijn voor de toekomst. De bijzondere plekken van ons dorp worden goed op de kaart gezet. Vanuit de gemeente is er steun en support, maar een zelfstandige stichting pakt het werk op. De stichting zal met haar achterban goed de samenwerking zoeken. Op die manier worden snel en doeltreffend de juiste dingen gedaan om de toeristische ondernemers op de kaart te zetten.

Vanuit de gemeente vullen we vooral de randvoorwaarden in. Zo zijn in de DuivenvoordeCorridor wandelpaden aangelegd (zoals het Laarzenpad) en zijn we aan het kijken op welke manier we slim fietspaden met elkaar kunnen verbinden. Onlangs zijn daarvoor de fietsknooppunten iets veranderd. De knooppuntenroute lag al in ons dorp, maar leidde niet door het centrum heen. Dat is nu veranderd, zodat toeristische fietsers wel door ons centrum komen.

Het is inspirerend om samen met de toeristische ondernemers zo bezig te zijn. Op deze manier kunnen we de komende jaren nog veel met elkaar bereiken.