woensdag 31 oktober 2018

Volg de Crash course sociaal-liberalisme – januari-februari 2019 in Den Haag

De afdeling van D66 in Den Haag heeft een mooi opleidingenaanbod waar we vanuit Wassenaar ook gebruik van mogen maken. misschien is deze cursus wat voor jou?

Wil jij in vijf avonden meer leren over de ins en outs van het sociaal-liberalisme en hoe je dit in de praktijk brengt? Heb je politieke aspiraties en ben je benieuwd naar wat daar allemaal bij komt kijken? Of ben je gewoon geïnteresseerd in waar een partij als D66 nou precies voor staat? Misschien is de “Crash course” sociaal-liberalisme iets voor jou!
politiek_landschap2

Ook dit jaar organiseert de afdeling Den Haag weer een (beginners)cursus over het sociaal-liberalisme. In vijf bijeenkomsten word je bijgespijkerd over de 5 richtingwijzers van D66, de uitdagingen van de toekomst en hoe een sociaal-liberaal hier tegen aan zou kunnen kijken op landelijk, regionaal en lokaal niveau. Na de theorieavonden leer je op de vierde avond hoe je de standpunten van D66 op een duidelijke manier kan verdedigen en uitleggen. De cursus wordt op de vijfde avond afgesloten met een netwerkdiner.

Het programma ziet er als volgt uit:

Avond 1: Dinsdag 8 januari 2019. De vijf richtingwijzers – Waar staat D66 voor?
Tijdens de eerste avond maak je kennis met de grondbeginselen van het sociaal-liberalisme en met de vijf richtingwijzers die D66 op basis van dit gedachtegoed heeft opgesteld.

Avond 2: Dinsdag 15 januari 2019. En nu vooruit! – Vertaling van je standpunten naar een verkiezingsprogramma
Tijdens deze avond gaan we aan de slag met een aantal actuele thema’s en probeer je jouw sociaal-liberale standpunt te bepalen aan de hand van het sociaal-liberale gedachtegoed en de vijf richtingwijzers van D66.

Avond 3: Dinsdag 29 januari 2019. Politiek in de Gemeente  – Hoe vertaal je het sociaal liberalisme naar de lokale politiek?
De derde avond brengen we een bezoek aan het Gemeentehuis van Den Haag en maken we kennis met enkele D66-raadsleden en het werk in de Raad. Met welke thema’s krijgen zij te maken en hoe gebruiken zij de richtingwijzers bij het maken van hun politieke keuzes?

Avond 4: Dinsdag 5 februari 2019. Debatteren – Hoe breng je je standpunten zo effectief mogelijk over?
Op de vierde avond leer je hoe je je standpunten zo duidelijk en overtuigend mogelijk over kan brengen. Je leert de basisbeginselen van het debatteren, waarna je aan de hand van een aantal stellingen in debat gaat.

Avond 5: Dinsdag 19 februari 2019. Netwerkdiner – Wissel je politieke standpunten uit
Op de laatste avond heb je de mogelijkheid om onder het genot van een hapje en een drankje in gesprek te gaan met ervaren politici. Deze avond krijg je de kans om standpunten uit te wisselen en al je vragen te stellen.

De Crash course biedt, naast een gedegen basis- en praktijk kennis, ook een mooie start voor verdere vrijwilligersactiviteiten binnen D66. Mocht je je na afloop verder willen verdiepen in de onderwerpen die tijdens deze cursus aan bod zijn gekomen, dan kan dat bijvoorbeeld door je aan te sluiten bij één van de vele werkgroepen van D66 Den Haag, een cursus van debatvereniging D-Loquentia te volgen, de masterclass serie  Gemeenteraadspolitiek te volgen of een politiek café bij te wonen.

Kortom: een must voor elk nieuw of toekomstig D66-lid, of voor wie zijn kennis over het politieke gedachtegoed wil opfrissen of wil leren inzetten in de praktijk.

Informatie en aanmelden
Voor nadere informatie kun je terecht bij bestuurslid Ange de Beer, met in haar portefeuille Talentontwikkeling en Opleiding (angedebeer@d66denhaag.nl). Meld je aan via het inschrijfformulier op de site van de afdeling Den Haag.

Kosten: voor de vijf bijeenkomsten geldt een totale eigen bijdrage van euro 66,-.
Maximaal aantal deelnemers: 20