maandag 13 mei 2019

Stem D66, stem voor een sterk Europa

Bij de Europese verkiezingen van donderdag 23 mei staat veel op het spel. De Europese Unie biedt ongekend veel kansen. Studeren en werken waar we willen. Vrij reizen. Handeldrijven zonder handelsbarrières, met een gedeelde munt. En het allerbelangrijkst: al meer dan zeventig jaar geen oorlog.

D66 wil gesteund door het verleden werken aan de toekomst. Aan Europese oplossingen voor problemen die groter zijn dan wij als Nederland alleen aankunnen. Want een snelle blik op de wereld om ons heen leert ons dat we in Europa samen sterker staan.

D66 durft al jaren duidelijk te zeggen wat daarvoor nodig is: een Europa dat beschermt, dat waarden deelt, dat kansen biedt en dat richting geeft. Dat zich richt op innovatie, technologie en onderwijs waar we wereldwijd ons voordeel mee kunnen doen. Waar we over grenzen heen toewerken naar schone energie en een duurzame economie en onafhankelijk blijven van autocratische landen die ons nu gas en olie leveren.Een Europa dat veiligheid als gezamenlijke verantwoordelijkheid ziet en niet laat afhangen van andere landen. Dat samenwerkt aan één Europees asielbeleid voor mensen die vluchten voor oorlog en geweld. Een Europa dat streeft naar open en eerlijke handel met één interne vrije markt, maar met sterke kaders, zodat iedereen gelijke kansen heeft. Dit komt de economische samenwerking in Europa ten goede.

D66 is de enige partij die durft te zeggen dat deze hervormingen geld kosten. Dit is het moment om te investeren in een sterker, progressief Europa. Juist nu de Verenigde Staten niet meer de partner van weleer is. Nu Poetin probeert op intimiderende wijze Ruslands verloren positie als wereldmacht te herstellen. Nu China steeds meer invloed koopt in de wereld. Nu Turkije steeds meer verandert in een dictatuur. Nu het Verenigd Koninkrijk de Europese Unie de rug toe keert. Maar ook: nu populistische regeringsleiders in landen als Polen, Hongarije en Italiё gezamenlijke afspraken, gelijke rechten en progressieve waarden in Europa ondermijnen.

Grote vraagstukken los je niet op met kleine politiek. D66 durft groot te denken. Durft Europees te denken. Durft te kiezen voor krachtige samenwerking. Voor het Europese ideaal. Voor gedeelde Europese waarden.

Ervaren politici en nieuwe generaties staan klaar om samen een nieuw hoofdstuk te schrijven in het boek van hoop dat Europa heet. Samen met al die Nederlanders die weten dat een sterk Europa goed is voor Nederland, willen wij vooruit. Met nieuwe energie en nieuwe ideeën zetten we koers naar de toekomst.

Stem op 23 mei D66!

Meer info: https://d66.nl/voor-europa/

Dit artikel is tevens gepubliceerd  op Wassenaarders.nl en in De Wassenaarse krant rond 15 mei