Willemien Free

Commissielid

Wassenaar

Vanaf de zomer van 2012 woon ik met mijn gezin in Wassenaar.  Ik heb in Groningen gestudeerd en onder andere gewerkt voor het ministerie van OCenW, de Ambassade in Zuid Afrika, Stichting Lezen&Schrijven en de VoorleesExpress. Op het moment werk ik als zelfstandige aan groene klussen.

Sinds 2019 ben ik bezig met verschillende sociale en duurzame initiatieven in Wassenaar: onder andere EnergyParty, Samen Slim Rijden, De Groene Meent, de WEC. Naar mijn mening kan onze gemeenschap – gemeente en inwoners – versnellen als het om CO2 reductie gaat. Als internationaal en welvarend dorp hebben we de verantwoordelijkheid  om het goede voorbeeld te geven en de duurzame doelen te ondersteunen, in woord en daad. Think global, act local. Daarbij- de zeespiegel stijgt- en Wassenaar is echt een kustplaats.

Ik probeer te leven vanuit slimme keuzes en praktische oplossingen, het hoeft niet allemaal in beleidsjargon en ingewikkeld. Zo kies ik ervoor om zwerfafval op te rapen, om boeken te (laten) delen via de buurtbieb voor ons huis, om een groot deel-, zelfs bijna alle- stroom uit onze zonnepanelen te halen, om zo min mogelijk tegels en zo veel mogelijk planten in de tuin te hebben, om een auto te delen met anderen.  Als we de aarde gezond houden, blijven we zelf gezond.

Ik draai vanaf mei 2021 mee in de Commissie Fysieke Leefomgeving. De gemeente bepaalt (mede) hoe we aan onze energie komen, op welke manier onze bossen worden onderhouden, hoeveel parkeerplaatsen er zijn en waar gebouwd gaat worden. Dit zijn zaken die niet alleen van invloed zijn op onze huidige leefomgeving, maar ook op die van de generaties na ons. Ook hun belang wil ik dienen. We zullen samen moeten werken aan een leefbaar dorp en een volhoudbare wereld.

Meer van Willemien Free