Cultuur en evenementen

Kunst en cultuur bepalen het gezicht van een gemeente. Ze maken de gemeente aantrekkelijk om in te wonen, werken en ondernemen of als toerist te bezoeken. En dat geldt zeker voor Wassenaar met haar unieke landgoederen en historische centrum. Tel daar de historische-, muziek- en kunstverenigingen bij op. Ook onze eigen bioscoop in de Bibliotheek en het theaterprogramma in de Warenar, zijn daarbij niet weg te denken.

De vrijwilligers die aan het realiseren van kunst en cultuur meewerken zijn van onschatbare waarde voor Wassenaar. D66 wil die vrijwilligers de ruimte geven om kunst en cultuur te blijven organiseren en uitvoeren in ons dorp. Wij vertrouwen op de kracht van al deze actieve mensen, omdat zij de experts en ervaringsdeskundigen zijn.

Cultuurbeleid is bovendien een investering in mensen. Kunst en cultuur voeden maatschappelijk debat, brengen mensen samen en prikkelen mensen om kritisch na te denken. D66 maakt daarom een vuist voor een sterk cultuurbeleid.

• Om invulling te kunnen blijven geven aan het theaterprogramma en een ruimte te houden voor lokale voorstellingen en bijeenkomsten dient in samenwerking met de beheerstichting de Warenar opgeknapt te worden.
  • D66 staat vol achter de organisatie van evenementen/festival in Wassenaar, zoals Pleinmuziek en Jazz. We ondersteunen deze initiatieven en uitbreiding, zoals een pop-up podium voor de Paauw of een evenement aan zee.
  • D66 wil vergunningen op maat. Bij terugkerende evenementen kan de gemeente bijvoorbeeld meerjarige vergunningen afgeven.
  • D66 wil de culturele sector een bijdrage aan het onderwijs laten leveren.
  • D66 ondersteunt cultureel ondernemerschap. Gemeenten moeten ervoor zorgen dat regels
    verdwijnen die multifunctioneel gebruik van ruimtes onnodig in de weg staan.
  • D66 koestert ons erfgoed. De dorpskern en karakteristieke panden in Wassenaar beschermen we, om de identiteit van ons dorp te behouden.

Uit het verkiezingsprogramma 2018

Laatst gewijzigd op 9 februari 2020