Verkeer en Vervoer

Een goede bereikbaarheid en de doorstroming van het verkeer is belangrijk voor de leefbaarheid en aantrekkelijkheid van Wassenaar. D66 wil fietsen, wandelen en het gebruik van openbaar vervoer stimuleren, naast het verbeteren van de doorstroom voor auto’s. .

• D66 wil een haalbaarheidstoets voor de N44-variant zoals ingebracht door de Wassenaarse ondernemersvereniging (het ongelijkvloers maken van kruisingen bij Rozenplein en Den Deijl).
  • D66 wil wandelen en fietsen stimuleren door dit zo gemakkelijk mogelijk te maken. Specifiek wil D66 dat de veiligheid en doorstroming voor fietsers verbetert bij de Rozenweg/Rotonde, dat er meer fietsenstallingen komen in het centrum en dat fietsers op een veilige (en duidelijke) manier de Rijksstraatweg kunnen oversteken ter hoogte van tuincentrum De Bosrand. Ook wil D66 dat de gemeente zorgt voor obstakelvrije en brede trottoirs, ook voor gehandicapten. Ook worden fietspaden verbreed vanwege de verschillende fietssnelheden door de opkomst van elektrische fietsen.
  • D66 wil dat elektrisch rijden wordt gestimuleerd door het eigen wagenpark elektrisch te maken, door het gebruik van hybride of elektrische bussen en door het aanleggen van voldoende laadpalen in Wassenaar.
  • D66 wil dat het aanbod van deelauto’s toeneemt in Wassenaar. De gemeente reserveert daarvoor op aanvraag parkeerruimte.
  • De gemeente stimuleert het gebruik van de (elektrische) fiets voor woon-werkverkeer.

Verkiezingsprogramma 2018

Laatst gewijzigd op 17 februari 2020